ارده قرمز تبریز ترکی جنوب

ارده قرمز تبریز ترکی و ارده جنوب محصولاتی فوق العاده پرخاصیت می باشند که از آسیاب کردن دانه های کنجد تفت داده شده به دست می آیند. ارده دو آتیشه نسبت به ارده سفید، طعم و کیفیت بهتری دارد. امروزه این ماده خوراکی در نقاط مختلف کشور به خصوص در استان های جنوبی و شهرستان تبریز، تولید و عرضه می شود. شایان ذکر است که مصرف ارده به خصوص در شهرهایی که دارای آب و هوای سرد هستند، رواج زیادی دارد.

ارده قرمز تبریز ترکی جنوب

ارده قرمز تبریز

تبریز یکی از مهم ترین شهرهای ایران می باشد. این شهر اقلیم سردی دارد؛ از این رو مصرف خوراکی هایی با طبع گرم به خصوص در فصول سرد سال در شهر تبریز رایج است. بدون شک ارده کنجد یکی از بهترین خوراکی هایی است که می توان آن را در شرایط آب و هوایی سرد استفاده کرد؛ به همین علت ارده قرمز تبریز شهرت زیادی دارد.

در ادامه آنچه در بالا بیان شد، باید اضافه کرد که ارده قرمز از کوبیدن و نرم کردن کنجد بو داده به دست می آید؛ به همین علت برخلاف ارده هایی که با استفاده از کنجد خام تهیه می شوند، ارده قرمز تبریز نسبتاً تیره رنگ است. مصرف این ماده غذایی در آب و هوای سرد تبریز موجب گرم نگه داشتن بدن و تقویت آن خواهد شد.

شایان ذکر است که ارده قرمز را می توان به تنهایی یا همراه با نان، خرما، شیره خرما و شیره انواع میوه ها مصرف کرد. این ماده خوراکی را معمولاً در وعده صبحانه، عصرانه یا به عنوان میان وعده میل می کنند، البته میزان مواد مغذی و قابلیت انرژی زایی ارده به حدی است که به تنهایی غذایی کامل به شمار می رود.

با توجه به آنچه تا بدین جا گفته شد، می توان بیان کرد که مهم ترین علت رونق خرید و فروش ارده قرمز تبریز ارزش غذایی این محصول و تاثیری است که بر سلامت بدن می گذارد. ارده، سرشار از کلسیم، آهن، منیزیم و سایر مواد معدنی مورد نیاز بدن است، همچنین انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین های گروه بی در ارده یافت می شوند.

ارده قرمز جنوب

ارده قرمز جنوب در میان انواع و اقسام ارده های موجود در بازار، ارده قرمز جنوب، شهرت زیادی دارد؛ به عنوان مثال در اینجا از ارده دزفول (واقع در شمال استان خوزستان) نام می بریم که از عطر و طعم منحصر به فردی برخوردار است و از مهم ترین سوغاتی های استان خوزستان محسوب می شود.

لازم به ذکر است که در بسیاری از مناطق جنوبی ایران، دانه روغنی کنجد به فراوانی تولید می شود. این مسئله باعث رونق تولید فرآورده های جانبی کنجد شده است که حلوا ارده در صدر آنها قرار دارد. نکته مهم در مورد ارده جنوب این است که از دانه های کنجد مرغوب تهیه می شود، همچنین پیش از آسیاب کردن کنجد، آن را به اندازه کافی تفت می دهند، تا تغییر رنگ دهد؛ به همین علت رنگ ارده جنوب به قرمزی می زند.

با استفاده از ارده قرمز جنوب می توان انواع میان وعده های مقوی و خوشمزه را تهیه کرد، به عنوان مثال ترکیب ارده با خرما، فوق العاده لذیذ بوده و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این میان وعده در فصول پاییز و زمستان در استان های جنوبی ایران مصرف می شود.
گاهی اوقات ارده را با شیره خرمای جنوب مخلوط می کنند؛ به این ترتیب یک حلوا ارده شیرین، خوش طعم و خوش رنگ به دست می آید که مصرف مقدار کمی از آن در هنگام صرف صبحانه، انرژی لازم جهت فعالیت های روزمره را فراهم می کند. علاوه بر اینها حلوا ارده جنوب را می توان با شیره انگور به همراه مغز دانه های مغذی ترکیب نمود و از خوردن آن لذت برد.

ارده قرمز زعفرانیه

در حال حاضر ارده قرمز با اسامی گوناگونی در بازار به فروش می رسد؛ به عنوان مثال در اینجا از ارده زعفرانیه نام می بریم که کیفیت عالی و طعم بسیار خوبی دارد. شایان ذکر است که امروزه انواع ارده با طعم های مختلف و قیمت های متفاوت در بازار عرضه می شوند. ارده زعفرانیه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

انواع ارده را می توان بر حسب نوع کنجد استفاده شده، روش تولید، برند محصول، طعم، رنگ و افزودنی های خوراکی دسته بندی نمود؛ به عنوان نمونه در اینجا به ارده کنجد با طعم هل یا زعفران اشاره می کنیم؛ اما در میان اقسام گوناگون ارده به نظر می رسد که ارده قرمز زعفرانیه جایگاه ویژه ای داشته باشد. این ارده به روش کاملاً طبیعی و بدون استفاده از هیچ گونه افزودنی تولید می شود؛ به همین علت کاملاً سالم و بهداشتی است و ارزش غذایی بالایی دارد.

ناگفته نماند که ویژگی بارز ارده زعفرانیه قرمز این است که از دانه کامل کنجد (کنجد روغن گیری نشده) به دست می آید، همچنین برای تولید این محصول، کنجدها را پوست کنده و حرارت می دهند؛ به این ترتیب دانه کنجد مرغوب، حالت بو داده پیدا کرده و نسبتاً تیره رنگ می شود؛ در نتیجه رنگ ارده، قرمز می شود؛ علاوه بر این ارده قرمز، عطر و مزه بسیار خوبی دارد و اکثر ذائقه ها آن را می پسندند.

ارده قرمز شیراز

ارده قرمز شیراز همان گونه که در قسمت های قبل اشاره شد، به طور کلی ارده کنجد به میزان بالایی در شهرهای جنوبی ایران تولید و عرضه می شود؛ همچنین گفتیم که مصرف ارده فواید بسیار زیادی دارد و استفاده از آن به خصوص در روزهای سرد زمستان توصیه می شود.
شیراز به عنوان مرکز استان فارس از مهم ترین شهرهای ایران محسوب شده و پیشینه ای طولانی در تولید انواع حلوا و خوراکی های سنتی دارد. ارده قرمز شیراز را می توان یکی از مهم ترین سوغاتی های این شهر محسوب کرد.

لازم به ذکر است که هوای شهر شیراز در فصل های پاییز و زمستان، نسبتاً سرد می باشد. در چنین آب و هوایی مصرف ارده قرمز به همراه خرمای شیراز می چسبد؛ علاوه بر این همان طور که می دانیم، ارده ارزش غذایی بی نظیری دارد و اغلب مردم آن را به خاطر حفظ سلامت بدن خود استفاده می کنند.

در ادامه مطالب بالا باید اضافه کرد که یکی از دلایل پرمصرف بودن ارده قرمز شیراز، خاصیت ضد سرطانی آن می باشد، همچنین ارده به استحکام استخوان ها کمک کرده و برای رشد بدن کودکان و نوجوانان مفید است؛ علاوه بر اینها استفاده از ارده در هوای سرد از بروز سرماخوردگی، آنفولانزا و حتی نوع شدید بیماری کرونا جلوگیری می کند؛ زیرا ارده قرمز، طبع بسیار گرمی دارد.

نکته جالب توجه در مورد ارده قرمز این است که مصرف متعادل آن به کاهش وزن و حفظ تناسب اندام کمک می کند؛ چرا که از دیدگاه طب سنتی، مهم ترین علت چاقی و پف کردگی بدن، غلبه سردی بر بدن می باشد؛ از این رو غذاهایی مثل ارده با سردی بدن مقابله کرده و چاقی را از بین می برند.

ارده قرمز کرمانشاه

کرمانشاه از جمله شهرهایی است که مصرف انواع حلوا ارده در آن رواج دارد. این شهر نیز دارای زمستان های سرد می باشد. بدون شک حلوا ارده بهترین خوراکی گرمی است که می توان در هوای برفی و بارانی استفاده کرد.

شایان ذکر است که همانند سایر محصولات مشابه، ارده قرمز کرمانشاه نیز خواص زیادی دارد.
در ادامه به برخی از مهم ترین فواید مصرف این ماده خوراکی اشاره می کنیم:

  • تقویت حافظه و ذهن کودکان
  • پیشگیری از آلزایمر
  • پیشگیری از پوکی استخوان
  • کمک به سلامت سیستم گوارشی و پیشگیری از یبوست
  • جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی
  • کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب

به عنوان توضیح بیشتر موارد بالا باید اضافه کرد که برای تنظیم قند و چربی خون و همچنین سلامت قلب، ارده قرمز را باید به اندازه متعادل مصرف نمود. هر چند که از دیدگاه طب سنتی، ارده به علت داشتن طبع گرم برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها مفید است، اما در هر حال این ماده غذایی، کالری بالایی دارد و در صورتی که بیش از اندازه استفاده شود، ممکن است، باعث بالا رفتن چربی و قند خون گردد؛ همچنین کسانی که فعالیت بدنی کمی دارند، باید از مصرف زیاد ارده خودداری کنند؛ زیرا موجب اضافه وزن خواهد شد.

ناگفته نماند که ارده قرمز کرمانشاه، حاوی انواع ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن می باشد، به همین علت مصرف آن برای سلامت و زیبایی پوست مفید است. گفته می شود که استفاده از ماسک روغن ارده، لکه های پوستی را از بین می برد.

ارده قرمز همدان

ارده قرمز همدان همدان را می توان به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای سردسیر ایران معرفی نمود. بسیاری از مردم این شهر در فصول سرد سال به میزان بالایی از خوراکی های گرم و شیرین استفاده می کنند؛ به نحوی که حتی بر سر سفره های ناهار و شام همدانی ها می توان انواع مربا و عسل را پیدا کرد؛ اما نکته ای که وجود دارد، این است که سبک زندگی های امروزی باعث شده که بسیاری از مردم، منع مصرف خوراکی های شیرین مثل مربا را داشته باشند.

در ادامه مطلب بالا باید اضافه کرد که بدون شک مصرف ارده قرمز در کنار شیره های طبیعی به مراتب بهتر از مرباهایی است که با استفاده از شکر یا مواد شیرین کننده مصنوعی تهیه می شوند؛ به همین علت میزان فروش ارده قرمز همدان طی سال های اخیر افزایش یافته است. مصرف یک یا دو قاشق غذاخوری ارده قرمز قبل یا بعد از غذا نه تنها بدن را گرم نگه می دارد و باعث افزایش مقاومت آن در برابر هوای سرد می شود، بلکه بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز را به بدن انسان می رساند و به حفظ سلامت جسم و ذهن کمک می کند.

ناگفته نماند که ارده قرمز همدان را می توان به عنوان پیش غذا، دسر، صبحانه یا میان وعده استفاده کرد؛ همچنین گاهی اوقات ارده کنجد را برای درست کردن سس سالاد به کار می برند.

ارده قرمز یزد

به جرات می توان گفت که استان یزد یکی از مهم ترین مناطق تولید کننده ارده قرمز در کشور می باشد؛ به عبارت دیگر حلوا ارده یزد شهرت زیادی دارد و امروزه با تنوع بالایی از نظر طعم و بسته بندی عرضه می شود. در واقع یزد یکی از شهرهایی است که تولید ارده قرمز دو آتیشه در آن پیشینه ای طولانی دارد.

لازم به ذکر است که برای تولید ارده قرمز یزد در ابتدا باکیفیت ترین دانه های کنجد تهیه شده و به خوبی شست و شو داده می شوند، سپس این دانه های روغنی، پوست گیری شده و در مخلوط آب و نمک قرار می گیرند، تا پوست و تفاله آنها به طور کامل جدا شود. پس از شست و شوی مجدد و خشک شدن دانه های کنجد، آنها را با استفاده از دستگاه های مخصوص و در دمای مشخص، حرارت می دهند. کوبیدن و آسیاب کردن کنجد تفت داده شده، مهم ترین مرحله تولید ارده قرمز یزد می باشد.

در ادامه مطالب بیان شده در پاراگراف بالا باید اضافه کرد که کوبیدن دانه های کنجد روغن گیری نشده و بو داده، باعث می شود که در نهایت یک حلوای نرم و خوشرنگ به دست آید. ذکر این نکته نیز لازم است که تولید کنندگان ارده قرمز یزد علاوه بر طعم، رنگ و کیفیت این ماده غذایی به شیوه بسته بندی آن نیز توجه ویژه دارند؛ زیرا این مسئله در نهایت بر کیفیت محصول خوراکی تاثیر می گذارد.

ارده قرمز ژاپنی

ارده قرمز ژاپنی همان گونه که می دانیم و در قسمت های قبلی این نوشتار نیز به طور کامل توضیح داده شد، حلوا ارده قرمز از جمله خوراکی های سنتی ایرانی است که طعم بسیار خوبی دارد و حاوی مواد مغذی فراوان می باشد. ارزش غذایی این ماده خوراکی گیاهی به حدی است که شهرت آن به خارج از مرزهای ایران نیز رسیده است؛ مثلاً در حال حاضر شاهد خرید و فروش ارده قرمز ژاپنی می باشیم.

به طور کلی مردم ژاپن به تغذیه سالم اهمیت زیادی می دهند و همواره تلاش می کنند، از مواد غذایی مفید کشورهای دیگر نیز استفاده کنند؛ به همین علت در سال های اخیر مصرف ارده کنجد قرمز در بین آنها رایج شده است. ناگفته نماند که امروزه در بسیاری از نقاط جهان از ارده کنجد برای تهیه انواع سس استفاده می کنند. بدون شک مصرف سس کنجد به مراتب بهتر از سس مایونز یا سس چرب فرانسوی است.

بی تردید مهم ترین علت رونق فروش ارده اصل ژاپنی، این است که کلیه مواد مغذی مورد نیاز بدن را در خود گرد آورده است. به عنوان توضیح بیشتر باید اضافه کرد که ارده کنجد حاوی فیبر، پروتئین، آهن، اسید فولیک، کلسیم، پتاسیم، روی، منگنز، فسفر، تیامین و نیاسین می باشد؛ به همین علت بدن را تقویت کرده و مقاومت آن را در برابر عوامل بیماری زا افزایش می دهد.