استفاده از جیوه برای مصارف درمانی مختلف

عرب ها از پمادهای نقره ای در درمان بیماری های پوستی استفاده می کردند. لباس کردی زنانه سنندج در غرب قرون وسطی آزمایش های علمی ممنوع بود زیرا تفسیر نظم جهانی نباید تغییر کند.

بنابراین پزشکی و کیمیاگری یونانی و عربی معتبر بودند و پیشرفت در اختراعات علمی اولین بار پس از معرفی رنسانس ظاهر شد. طب رنسانس شامل طب باستان و همچنین “پزشکی مدرن” بر اساس ایاتروشیمی بود و این رویکرد شیمیایی توسط پاراسلسوس معرفی شد.

این دارو شامل گوگرد و نمک یا اکسیدهای مانند جیوه، مس، آهن، آنتیموان، بیسموت و سرب بود. زمانی که شیوع سیفلیس در اروپا در پایان قرن پانزدهم پدیدار شد، جیوه از همه مهمتر بود.

پماد نقره‌ای عربی به یادگار مانده و برای درمان سیفلیس استفاده می‌شود، آب نخود برای سرفه اما این درمان شامل قرص‌ها و پمادهای سابلیمیت و کالومل (Hg2Cl2) نیز می‌شود.

جیوه

پیشرفت در علم کشف اکسیژن توسط پریستلی در اواخر قرن 18 بود. پریستلی اکسید جیوه را گرم کرد و گاز را بررسی کرد و پس از آن لاووازیه تشخیص داد که احتراق شامل اکسیداسیون است.

همه اینها به درک جدیدی از تنفس منجر شد و علاوه بر این اساس شیمی مدرن را ایجاد کرد. داروخانه‌های قرن 19 و 20 جیوه‌های رنگارنگ زیادی را به‌عنوان کلومل، سابلیمیت، سینوبر، اکسیدهای جیوه و جیوه نشان دادند.

قرص کالومل در بیماری های حاد و مزمن و علاوه بر آن به عنوان یک داروی ادرار آور قبل از ظهور ارگانومرکوریال ها در دهه 1920 استفاده می شد.

بیماری‌های پوستی با پمادها یا گچ‌های جیوه یا نقره‌ای زنده درمان می‌شد. عکس اتو جیوه دار ضد عفونی‌کننده‌ها با شستن دست‌های Semmelweis با آب کلر قبل از زایمان در زنان و زایمان و با مراسم ضدعفونی‌کننده لیستر با اسید کربولیک در طول عملیات جراحی معرفی شدند.

همچنین از “ضد عفونی کننده” ارگانومرکوریال استفاده شد محل قرار گرفتن جیوه در چرخ خیاطی قدیمی که متأسفانه این عوامل به جای باکتریوسیدال باکتریواستاتیک بوده و درماتیت تماسی آلرژیک مشاهده شده است.

  • منابع:
    1. [Mercury–a major agent in the history of medicine and alchemy]
  • تبلیغات: 
    1. تنظیم خواب شبانه با مصرف روزانه ی گردو
    2. پوشش های معماری و دکوراتیو با رنگ
    3. تحقیقات زیست شناسی بر روی جوراب!
    4. بررسی میزان کلسیم و منیزیم گردو