بازیافت بطری پلاستیکی در محیط زیست

تقریباً در یک دقیقه، مردم یک میلیون بطری پلاستیکی آب می خرند و آمریکایی ها حدود 29 میلیارد بطری در سال می خرند (لئونارد، 2010). با این حال، از هر شش بطری پلاستیکی تنها یک مورد بازیافت می شود و بقیه در معرض محیط زیست قرار می گیرند.

این واقعیت که بطری‌های پلاستیکی آب به جای تجزیه زیستی، سال‌ها طول می‌کشد تا تجزیه شوند، به این معنی است که مشکل بزرگی وجود دارد. این بطری‌های پلاستیکی آب، آلاینده‌ها را به داخل آب و خاک نشت می‌کنند که باعث تهدید شدید زیست‌محیطی و هدر رفتن منابع ارزشمند و در نتیجه آلودگی می‌شوند.

سوال اینجاست که چگونه می توانیم زمین را با بطری پلاستیکی زباله آلوده نکنیم؟ با این حال، تولید کنندگان بطری های پلاستیکی که تولید کننده هستند، معتقدند که از طریق مدیریت موثر زباله های پلاستیکی می توان به چیزهای زیادی دست یافت.

این گروه بیان می کند که حمایت جمعی از جمع آوری زباله می تواند زنجیره های ارزشی ایجاد کند که می تواند شغل و ثروت ایجاد کند.

تولیدکنندگان احساس می‌کنند که تلاش‌های ترکیبی با شرکت‌هایی که بازیافت را انجام می‌دهند، ایمن خواهد بود زیرا تنها حدود 5 درصد از کل بطری‌های تولید شده در یک سال تحت بازیافت قرار می‌گیرند (لئونارد، 2010).

آنها نگران این موضوع هستند زیرا از فروش آب بطری پلاستیکی پت سود زیادی به دست می آورند. از طرف مصرف کنندگان، آنها هنوز از خرید آب بطری پلاستیکی احساس بدی ندارند.

علیرغم درخواست برای کاهش آلودگی بطری های پلاستیکی، مصرف کنندگان بر این باورند که کمتر کاری برای کمک به آنها انجام شده است تا جایگزینی برای خرید آب بطری های پلاستیکی داشته باشند.

مصرف کنندگان بر این باورند که برای اهداف راحتی، نیاز به دسترسی به آب در مناطق اصلی حمل و نقل مانند فرودگاه ها وجود دارد.

پس از افزایش استفاده از بطری پلاستیکی رنگی، محیط زیست بیشترین آسیب را از آلودگی بطری های پلاستیکی می بیند. سازمان محیط زیست چندین تلاش برای ممنوعیت استفاده از پلاستیک مانند کنیا، چین، فرانسه و ایتالیا داشته است.

همچنین درخواست‌های متعددی از سوی مقامات برای تشویق بازیافت با استفاده مجدد از بطری‌های پلاستیکی و اتخاذ روش‌های موثر دفع شده است.

خاک و آب بیشترین آسیب را تحت تأثیر بطری های پلاستیکی آب قرار داده اند که در نهایت راه خود را به محل دفن زباله و در رودخانه ها قبل از حمل به اقیانوس ها پیدا می کنند.

اخیراً نگرانی‌ها در مورد اینکه چگونه اقیانوس‌ها به دلیل آسیب‌پذیری آنها در برابر این موضوع به هدف اصلی آلودگی بطری پلاستیکی استوانه تبدیل شده‌اند، افزایش یافته است.

به عنوان مثال، یک جزیره مرجانی مرجانی در اقیانوس آرام جنوبی که نباید به آن عادت کرد، با وجود اینکه جزیره از راه دور واقع شده بود، با 18 تن بطری های پلاستیکی پر شده است.

نتایج مشابهی در سواحل قطب شمال با وجود دورافتادگی آنها مشاهده شده است. همین نگرانی در مورد آلودگی آب های زیرزمینی و ایمنی دسترسی مردم به آب لوله کشی در مناطق شهری مطرح شده است.

  • منابع:
    1. Extract of sample “Plastic Water Bottle Pollution”