خیار یک سبزی میوه کوهنوردی علفی یکساله است که متعلق به خانواده Cucurbitaceae است و از جنگل های بارانی استوایی در پای جنوبی هیمالیا سرچشمه می گیرد.
با کار مداوم بر روی شکلگیری کیفیت میوه خیار درختی گلخانه ای توسط گروههای تحقیقاتی مختلف در سالهای اخیر، برخی از عوامل تأثیرگذار و مکانیسم تنظیمکننده شکلگیری کیفیت میوه خیار را میتوان به شکلی عمیقتر و کاملتر درک کرد.
این بررسی تلاش کرد تا پیشرفتهای اخیر در مطالعات شکلگیری کیفیت میوه خیار خاردار یزد را از طریق رویکردهای فیزیولوژیکی و بیولوژیکی مولکولی خلاصه کند تا بینشی برای مطالعات تحقیقاتی بیشتر در مورد شکلگیری کیفیت میوه خیار و سایر خربزهها ارائه دهد.
کیفیت میوه در خیار گلخانه ای ویهان را می توان با سه جنبه، یعنی کیفیت تجاری، کیفیت مواد مغذی و کیفیت طعم تعریف کرد (Lv et al., 1992). کیفیت تجاری در خیار شامل اندازه و شکل میوه، ویژگی های ستون فقرات میوه (رنگ، اندازه و تراکم)، ویژگی های پوست میوه (رنگ، برآمدگی ها و لکه ها) و ویژگی های گوشت (رنگ) است (وانگ و همکاران، 2007; لو و همکاران، 2015؛ ژانگ و همکاران، 2016؛ ژانگ سی و همکاران، 2019).
اندازه و شکل میوه دو بارزترین صفات کیفی خیار چنبر گلخانه ای است که به یکی از معیارهای پرورش دهندگان برای انتخاب ارقام مرغوب میوه تبدیل شده بود.
ویژگی های خارجی میوه مانند رنگ پوست و ستون فقرات میوه، وجود یا عدم وجود موم روی سطح خیار و تعداد، شکل، اندازه، توزیع و تراکم خارهای میوه (تریکوم های روی میوه خیار را خار می گویند).
، همچنین از صفات کیفیت میوه مهم برای تولید خیار هستند (چوی و همکاران، 2013؛ لی و همکاران، 2013؛ چن و همکاران، 2014؛ لیو ایکس و همکاران، 2016).
در اواخر دهه 1980، میوه های خیار بدون شکوفه به دلیل ظاهر براق متمایزشان در ژاپن محبوب شدند (Ohara et al., 2006). علاوه بر این، شخصیت خارها نیز می تواند تأثیر زیادی بر ترجیح مصرف کننده داشته باشد.
به عنوان مثال، مردم اروپا خیار بدون خار را ترجیح می دهند، در حالی که مردم آسیا خیار خاردار را دوست دارند (چن و همکاران، 2014).
علاوه بر این، موم epicuticular، که به عنوان بیرونی ترین مانع بین گیاهان و محیط آنها عمل می کند، نیز یکی از صفات کیفی تجاری قابل توجه در خیار است که می تواند نقش مهمی در محافظت از بافت ها در برابر تنش های مختلف زیستی و غیر زنده ایفا کند (ساموئلز و همکاران، 2008).
علاوه بر این، رنگ گوشت میوه که از سفید تا سبز یا زرد تا نارنجی متغیر است نیز یک ویژگی مهم کیفیت میوه است که بر ترجیح مصرف کنندگان تأثیر می گذارد (Cuevas et al., 2010).
- منابع:
- تبلیغات: