زندانیان اوین با خوردن قهوه اسپرسو کیلویی توانستند فرار کنند

قهوه اسپرسو کیلویی نوشیدنی دم شده از دانه های بو داده و آسیاب شده گیاهان قهوه همیشه سبز استوایی با منشاء آفریقایی. قهوه یکی از سه نوشیدنی محبوب در جهان و یکی از سودآورترین کالاهای بین المللی است.

اگرچه قهوه اساس مجموعه ای بی پایان از نوشیدنی ها است، اما محبوبیت آن عمدتاً به اثر نیروبخش آن نسبت داده می شود که توسط کافئین، یک آلکالوئید موجود در قهوه، تولید می شود.

دو گونه از گیاهان قهوه، Coffea arabica و C. canephora تقریبا تمام مصرف جهان را تامین می کنند. عربیکا نسبت به روبوستا، گونه اصلی C. canephora، دم‌آوری ملایم‌تر، خوش طعم‌تر و معطرتر در نظر گرفته می‌شود.

لوبیای عربیکا پهن‌تر و کشیده‌تر از روبوستا گسترده‌تر است، اما در برابر آفات حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر است و به آب و هوای نیمه گرمسیری خنک نیاز دارد.

عربیکا باید در ارتفاعات بالاتر (2000-6500 فوت [600-2000 متر]) رشد کند، به رطوبت زیادی نیاز دارد و نیازهای سایه نسبتاً خاصی دارد. آمریکای لاتین، آفریقای شرقی، آسیا و عربستان تولیدکنندگان اصلی قهوه عربیکا هستند.

دانه روبوستای گردتر و محدب تر، همانطور که از نامش پیداست، سخت تر است و می تواند در ارتفاعات پایین تر (از سطح دریا تا 2000 فوت) رشد کند.

تولید قهوه روبوستا ارزان‌تر است، دو برابر کافئین عربیکا دارد و معمولاً دانه‌های انتخابی برای مارک‌های قهوه تجاری ارزان‌قیمت است. آفریقای غربی و مرکزی، آسیای جنوب شرقی و برزیل تولیدکنندگان عمده قهوه روبوستا هستند.

گیاهان وحشی قهوه، احتمالاً از اتیوپی، به جنوب عربستان برده شدند و در قرن پانزدهم تحت کشت قرار گرفتند. یکی از افسانه‌های متعدد در مورد کشف قهوه، کالدی، یک بز‌پردار عرب است که از مزخرفات عجیب گله‌اش متحیر شده بود.

در حدود سال 850 پس از میلاد، کالدی ظاهراً از توت‌های بوته همیشه سبزی که بزها از آن تغذیه می‌کردند نمونه‌برداری کرد و با احساس نشاط، کشف خود را به جهان اعلام کرد.