فردی که به خاطر گوجه فرنگی بوته ای خودکشی کرد جان سالم به در برد

مزایای بالقوه سلامتی گوجه فرنگی بوته ای که در این بررسی مورد بحث قرار گرفته است شامل خواص ضد سرطانی لیکوپن در رابطه با خواص ضد رگ زایی آن، کاهش فاکتور رشد شبه انسولین در خون و تعدیل مسیرهای سلولی است که منجر به سرطان می شود.

خواص ضد سرطانی سایر اجزای گوجه فرنگی، از جمله فیبر، ویتامین C و ترکیب فنولی اسید فرولیک نیز مورد بحث قرار گرفته است.

گوجه فرنگی همچنین ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی کمک کند، مطالعات نشان می دهد که بین مصرف گوجه فرنگی و کاهش فشار خون بالا و خطر تصلب شرایین ارتباط وجود دارد.

مطالعات مشاهده ای و تجربی که محافظت عصبی و نقشی در استرس اکسیداتیو مرتبط با دیابت را برجسته می کند ذکر شده است. ارتباط بین مصرف گوجه فرنگی و سلامت پوست، به ویژه محافظت در برابر درماتیت آتوپیک، مورد بحث قرار گرفته است.

به دنبال آن تأثیر گوجه فرنگی بر میکروبیوم روده و چگونگی کاهش خطر بیماری التهابی کبد و بیماری های التهابی روده مشاهده می شود. سپس مزایای بالقوه گوجه فرنگی برای سلامتی مورد بحث قرار می گیرد، مانند بهبود ریکاوری ورزش و کاهش آسیب عضلانی پس از فعالیت بدنی، تعدیل سیستم ایمنی و کاهش خطر ناباروری.

گوجه منبع خوبی از فیتوکمیکال ها و مواد مغذی مانند لیکوپن، پتاسیم، آهن، فولات و ویتامین C است.

علاوه بر لیکوپن و ویتامین C، گوجه فرنگی آنتی اکسیدان های دیگری مانند بتاکاروتن و ترکیبات فنلی مانند فلاونوئیدها، هیدروکسی سینامیک اسید، کلروژنیک، هومووانیلیک اسید و فرولیک اسید را فراهم می کند.

گوجه فرنگی می تواند سهم مهمی در یک رژیم غذایی سالم داشته باشد و می تواند به صورت خام یا پخته مصرف شود و در عین حال ارزش غذایی خود را حفظ کند.

بیش از 80 درصد از کل گوجه‌فرنگی‌های تجاری به‌عنوان محصولات فرآوری‌شده مانند آب‌میوه، سوپ و کچاپ مصرف می‌شوند. رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی و فرآورده های گوجه فرنگی دارای چندین فواید سلامتی است و بسیاری از این فواید به محتوای آنتی اکسیدانی آنها نسبت داده می شود.

این بررسی تاثیر شرایط رشد بر رقم گوجه فرنگی و همچنین خواص مرتبط با سلامتی آنها را مورد بحث قرار خواهد داد.